25. LECKE

Nem tudom, mi milyen célt szolgál.

  1. A cél maga az értelem. 2A mai eszme megmagyarázza, miért van az, hogy bármit látsz is, az nem jelent semmit. 3Nem tudod, mire való, amit látsz. 4Így értelmetlen számodra. 5Minden a te legfőbb javadat szolgálja. 6Minden erre való; mindennek ez a célja; mindennek ez az értelme. 7Ha ezt felismered, egységessé válik majd a célod. 8Ha ezt felismered, minden értelmet nyer majd.
  2. Az ego céljainak megfelelően észleled a világot és annak minden egyes dolgát. 2E céloknak azonban semmi közük legfőbb érdekeidhez, mert az ego nem te vagy. 3Ez a hamis azonosság tesz képtelenné arra, hogy megértsd, mi mire való. 4Így pedig szükségképpen tévesen használod e dolgokat. 5Ha ezt elhiszed, igyekszel majd visszavonni az általad a világnak tulajdonított célokat ahelyett, hogy megerősítenéd őket.
  3. Ha másképp akarjuk jellemezni az általad jelenleg észlelt célokat, azt mondhatjuk, mindegyikük a „személyes” érdekeiddel kapcsolatos. 2De mivel személyes érdekeid nincsenek, a céljaid valójában a semmivel kapcsolatosak. 3Következésképp ha e célokat tartod nagyra, egyáltalán nincsenek céljaid. 4Azaz bizony nem tudod, mi mire való.
  4. Mielőtt értelmet nyerne számodra a mai gyakorlat, fel kell vetnünk még egy gondolatot. 2A legfelszínesebb szinteken felismered a célt. 3Ám a célt ezeken a szinteken nem értheted meg. 4Azt például megérted ugyan, hogy a telefon azt a célt szolgálja, hogy beszélhess valakivel, aki fizikailag nincs a közvetlen közeledben, 5azt azonban nem érted, hogy miért is akarod elérni az illetőt. 6Pedig pontosan ez határozza meg kapcsolatotok értelmét vagy értelmetlenségét.
  5. A tanuláshoz elengedhetetlen, hogy hajlandó légy feladni célokat, amelyeket a világ dolgainak tulajdonítasz. 2Ezt csak úgy valósíthatod meg, ha felismered, hogy e célok nem „jók” vagy „rosszak”, hanem értelmetlenek. 3A mai nap eszméje által ebbe az irányba tehetsz egy lépést.
  6. A mai eszme gyakorlásához hatszor két percre lesz szükséged. 2Az egyes gyakorlatok elején idézd fel magadban lassan az eszmét, majd nézz körül, és hagyd, hogy a pillantásod megpihenjen a körülötted lévő dolgokon, függetlenül attól, hogy közel vannak-e, vagy távol, „fontosak” vagy „lényegtelenek”, „emberiek” vagy „nem emberiek”. 3Miközben tekinteted megpihen az így megválasztott dolgokon, mondd például ezt:

4Nem tudom, mi célt szolgál ez a szék.

5Nem tudom, mi célt szolgál ez a toll.

6Nem tudom, mi célt szolgál ez a kéz.

7Lassan ejtsd ki a szavakat, és csak akkor fordítsd el a tekintetedet, ha befejezted az adott tárgyra vonatkozó állítást. 8Ekkor haladj tovább, és a következő tárgyra is alkalmazd a mai nap eszméjét.